تکنولوژی های مدرن در شنا




ساخت عینکی های هوشمند یک سالی است که جای خود را در میان نوآوری های دنیای فناوری گشوده است و این با در دنیای نوآوری های فناوری نوبت به طراحی عینک های هوشمند برای شناگران است.

اینس بیت یک سخت افزار ناظر بر فعالیت های ورزشی شناگران است.بواقع آن یک اندازه گیر ضد آب برای کنترل عملکرد و سلامتی ورزشکار محسوب می شود که بویسله یک شناگر حرفه ای به نان هیندا هوبیک طراحی شده است.

این وسیله می تواند به شناگر کمک نماید که در حین شنا بتواند حداکثر ضربان قلبش، متراژ طی شده در طی استخر، و کلیه الگو های تنفسی و زمان های انجام فعالیت را از طریق لنز های که بوسیله پوشش های عینک پوشیده شده است تشخیص دهد و در عین حال از طریق میزان سوخت چربی، تناسب اندام و یا حداکثر عملکرد اطلاعات لازمه را در اختیار ورزشکار قرار دهد.
 
 
مایوی معجزه گر

مفسران به دنبال یافتن جواب این که چگونه امکان پذیر است که شناگران استرالیائی طی هشت روز، هشت رکورد جهانی را جابه جا کنند. آنان به این نتیجه رسیدند که همه شناگرانی که به رکوردهای جدید دست یافتند مایو جدیدی بر تن داشتند با نام (ال.زد.آر) ریسر.

این تئوری هنگامی جذابیت پیدا می کند که قبل از آن نیز ۱۴ رکورد دیگر جابه جا شده بودند که در ۱۳ مورد آن، شناگران از این مایو استفاده کرده بودند.

مایو ال.زد.آر ریسر که سرتاسر بدن را می پوشاند، ساخته شرکت استرالیائی می باشد که برای تولید آن از تجربیات و تکنولوژی آژانس فضائی آمریکا (ناسا) استفاده شده است.

قطعات این مایوها به هم دوخته نمی شوند، بلکه مانند لباس فضانوردان با استفاده از تکنیک مافوق صوت به هم جوش خورده اند. این مایو با همکاری دانشمندان دانشگاه داندین واقع در جنوب شرقی نیوزیلند و با هزینه میلیون ها دلار طراحی و تولید شده است. با این حال مسئولان دانشگاه اعلام کرده اند که به علت هزینه بسیار بالا، این پروژه تحقیقاتی در پایان سال جاری متوقف خواهد شد. پوشیدن این مایو به سهولت انجام نمی شود و شناگران برای تن کردن این مایو ۳۰ دقیقه وقت لازم دارند.

 

 
خصوصیت LZR RECER

الف) ۱۰% کاهش درگ نسبت به مایوی فست اسکین FSII

ب) ۵% کاهش درگ نسبت به مایوی فست اسکین FS PRO

ج) ۴% سریع تر در استارت ها و برگشت ها و سرعت ها

د) ۵% بهبود در به کارگیری اکسیژن.

 

سیگنال در آب
تحول در دنیای قهرمانی شنا با فناوری جدید

 
در گذشته مربیان شنا برای ارزیابی کارایی و تکنیک شناگران تنها از چشم استفاده می‌کردند. امروزه فناوری‌های جدیدتری برای آسان‌ کردن کار مربیان و بررسی دقیق‌تر عملکرد شناگران پدید آمده‌اند.

 

در گذشته مربیان شنا برای ارزیابی کارایی و تکنیک شناگران تنها از چشم استفاده می‌کردند. امروزه تکنولوژی‌های جدیدتری برای آسان‌ کردن کار مربیان و بررسی دقیق‌تر عملکرد شناگران پدید آمده‌اند.

 

به گزارش ایسنا، اخیرا سیستم‌ مسیر بندی بی سیم به بهره‌برداری رسیده است. این سیستم امکان مشاهده اطلاعات مهم و اساسی مربوط به شناگران را به مربیان می‌دهد و آنها می‌توانند به راحتی از این اطلاعات برای بهتر کردن سطح کارایی شناگران استفاده کنند. جلسات تمرین شناگران با کمک سیستم‌ جدید مسیربندی بی سیم و تکنولوژی حسگرها، پیشرفته‌تر شده است.

 

این سیستم‌ در دانشگاه "لوگ برو" گسترش یافته و "امپریال کالج" لندن و دانشگاه "کویین مری" نیز در این پروژه شرکت داشتند.

 

این فن‌آوری امکان جمع‌آوری اطلاعاتی را درباره وضعیت بدنی شناگران، سرعت و شتاب آنها می‌دهد. همچنین به مربیان کمک می‌کند تا بتوانند واکنش بهتری از خود نشان دهند و ورزشکاران را بهتر و سریع‌تر راهنمایی کنند. این اطلاعات را می‌توان به وسیله لپ تاپ مشاهده کرد و این امکان را به متخصصان می‌دهد تا بتوانند این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند. برای اولین بار است که این تکنولوژی بدین وسعت مورد استفاده قرار گرفته است.

 

این سیستم‌ با کمک تکنولوژی که توسط محققان پایه گذاری شده همراه می‌شود، این تکنولوژی امکان انتقال اطلاعات به طور بی سیم از درون آب را می‌دهد.

 

پروفسور پاول کانوی می‌گوید: انتقال سیگنال‌ها در آب بسیار سخت تر از هواست به خصوص در استخر شنا، زیرا آب در این استخرها متلاطم است. ما این مشکل را با کمک سیستم‌ چند جزئی مسیربندی رفع کردیم.

 

در گذشته به هنگام تمرینات، مربیان تنها با کمک چشم شناگران را ارزیابی می‌کردند. اگر چه دوربین‌ها مورد استفاده بود، امکان مطالعات تکنیکی موجود بعد از هر جلسه وجود داشت.

 

در سیستم‌ جدید یک جعبه ساده و سبک وجود دارد که حاوی شتاب سنج و چند حسگر دیگر است. این جعبه به پشت شناگران نصب می‌شود. در ابتدا و انتهای خطوط در داخل استخر مبدل‌های قدرتی و حسگرهای فشار نصب می‌شوند. LEDهای ضد آب نیز به پشت شناگران وصل می‌شوند و حرکات بدن آنها را نشان می‌دهند.

 

همان طور که شناگر حرکت می‌کند، اطلاعات به لپ تاپ ارسال می‌شوند و تجزیه و تحلیل صورت می‌گیرد. همچنین تصاویری نیز توسط دوربین ها گرفته می‌شود. این اطلاعات عبارتند از : قدرت پیش روی شناگر، مدت زمانی که شناگر به هنگام شیرجه بیرون آب هستند، زاویه بدن شناگر هنگامی که وارد آب می‌شود و هنگامی که شنا می‌کنند و زمانی که آنها به هنگام دور زدن با دیواره استخر در تماس هستند. همه این‌ها اطلاعات جامعی راجع به شناگر برای مربیان فراهم می‌آورد.

 

 

پروفسور مایکل کین، مدیر موسسه تکنولوژی ورزش می‌گوید: سیستم‌ جدید، جلسات تمرینی بسیار حرفه‌ای را فراهم کرده است، کوچک‌ترین اشکال در تکنیک‌ها می‌تواند مشکل ساز باشد. هدف ما از فراهم آوردن امکاناتی برای شناگران است تا بتوانند از تمام پتانسیل خود در المپیک استفاده کنند.

 

این سیستم‌ حاصل پنج سال کار در حیطه ورزش است. این سیستم‌ می‌تواند به بالا بردن کارایی کمک کند.
 

مطالب مشابه :


نظرات :


 نام:
 * نظر: