10 نکته شنا برای شناگران تازه کار


 

1.
.به عینک شنا عادت کنید
تمام سعی خود را بکنید که حداقل در بیش از یک ساعت شنا کردن متوالی عینک شنا را به چشم داشته باشید. یک تمرین شنا شامل گرم کردن، ست اصلی، سپس کشش یا شیرجه و در نهایت سرد کردن است. بیشتر ورزشکاران، بعد از اتمام هر ست، عینک را بر روی پیشانی می گذارند و برای ست بعدی دوباره بر روی چشم ها قرار می دهند، اما مسابقات طولانی و حرفه ای این اجازه را به شما نمی دهد و با این کار از کیفیت کار شما کاسته می شود.
نکته: اگر حین یا قبل از آغاز مسابقات شنا لنزهای عینک شما بخار یا مه گرفت، لنزها را کمی از حدقه چشم جدا کنید تا مقدار کمی آب به آنها برسد و بخار و تاری لنز از بین برود. اما اگر قبل از شروع مسابقه یا تمرین از اسپری های ضد بخار و مه استفاده کنید یا عینک خود را با این نوع مواد نانو تمیز کنید، در حین شنا دچار مشکل نخواهید شد.
2. نگاه کردن به جلو
در حین شنا نگاه کردن و تشخیص مسیر از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین بر روی دید زدن های خود در استخر تمرین کنید. بعد از هر چهار بار چرخش دست و صربه زدن بر آب، سر خود را کمی بالا بیاورید و به جلو نگاه کنید. حدود 2 تا 3 بار در یک مسیر مستقیم این کار را تکرار کنید و سعی کنید حالت آب لغز بودن بدن را حفظ کنید (آیرودینامیک در مقابله با هوا و آب لغز بودن در مقابله با آب) و به پاها و عضلات ران خود اجازه ندهید تا بالا بیایند و فرم شنا به هم بخورد. اگر در این مورد به کمک بیشتری نیاز دارید از مربی یا شناگران باتجربه تر کمک بگیرید تا از شما انتقادات و راهنمایی های سازنده ای به عمل آورند.
بسیار مهم است که این بخش از شنا کردن را بهبود ببخشید. در مسابقات سه گانه آیرومن، در قسمت شنا اگر هر 23 متر یکبار سر خود را از آب برای نگاه کردن بیرون بیاورید، حدود 169 بار در کل طول شنا باید این تکنیک را رعایت کنید.
3. فشار آوردن به سمت عقب را تمرین کنید
همانطور که دست شما به درون اب وارد می شود، انگشتان (با کف دست صاف) باید سریع، پرقدرت و مستقیم به سمت پایین و عقب حرکت کند. در حین چرخش شانه ها یا نفس گرفتن بر فشار وارد کردن به عقب تمرکز کنید. دست ها نباید از مرکز بدن دور شوند و با فاصله بر آب فشار وارد کنند.
4. خرید فین شنا
اگر در حرکات پاهای خود در شنا مشکل دارید یا این حرکات را با ضعف آنجام می دهید، با خرید فین شنا عضلات پای خود را تقویت کرده و استایل شنا کردن خود را بهبود ببخشید. فین ها کمک زیادی به افزایش انعطاف قوزک پا می کنند.
5. خرید اسنورکل شنا
وقتی با یک اسنورکل تمرین می کنید، براحتی می توانید بر تقویت ضربات دست، چرخش آنها و چرخش بدن و ... تمرکز کنید. شناگران مسابقه در بیشتر اوقات تمرین از این وسیله برای بهبود عملکرد خود استفاده می کنند. پس شما هم آن را امتحان کنید.
6. به همراه داشتن یک عینک شنا اضافی
بهتر است در بیشتر مواقع 2 عینک شنا به همراه داشته باشید – یکی با لنز های تیره و دیگری با لنزهای روشن. از نوع روشن در روزهای بارانی، ابری و مه آلود و از عینک تیره، در روزهای آفتابی و روشن استفاده کنید. این نکته بیشتر در تمرینات در استخرهای سر باز یا در سواحل دریایی به کمک شناگرها می آید، از هر 2 در طول تمرینات خود بهره ببرید تا تناسب و راحتی خوبی با هر دو برقرار کنید.
7. از گوش گیرهای سیلیکونی شنا استفاده کنید
شناگران ماراتون و افرادی که به تفریحات ساحلی علاقه مند هستند از گوش گیرهای سیلیکونی استفاده می کنند تا درد گوش یا ورود آلودگی به آن پیشگیری به عمل آورند.
8. همیشه یک حوله کوچک یکبار مصرف به همراه داشته باشید
یک حوله یکبار مصرف کوچک برای شستن و خشک کردن دست ها و استفاده از وازلین و سایر روغن های پوستی قبل از شروع شنا بسیار مفید است. آن را می توانید اطراف عینک شنا خود نیز بپوشانید و قبل از سروع مسابقه یا تمرین دور بیاندازید.
9. با شناگران با تجربه تر صحبت کنید
با ورزشکاران حرفه ای تری که قبل از آغاز شنا بدن خود را گرم می کنند صحبت و بحث داشته باشید. آن ها از منابع معتبر پاسخگوی سوالات شما هستند، مانند اینکه چه نکات خاصی را در این نوع آب خاص باید رعایت کرد و نوع شنا و تقسیم انرژی باید چگونه باشد.
به آن ها بگویید که من یک شناگر تازه کار هستم و دوست دارم از تجربیات شما استفاده کنم؛ کمی تمجید و تعریف کافی است. آن ها با کمال میل از اشتیاق شما استقبال می کنند و داشته ها و اطلاعات خود را به شما منتقل می کنند.
10. بدانید که بی خوابی قسمتی از این ورزش است
بیشتر افراد قبل از آغاز مسابقه یا تمرین اعصاب و تمرکز ذهنی ندارند. شاید قبل از روز مسابقه اصلا خواب نداشته باشید. بنابراین یک خواب خوب را در هفته منتهی به روز مسابقه تجربه کنید، اما هیچ استرسی در مورد نخوابیدن در شب قبل از مسابقه نداشته باشید، این مسئله عادی است. بلند شوید، خود را آماده کنید و از مسابقه لذت ببرید.

 

مطالب مشابه :


نظرات :


 نام:
 * نظر: