کلاس ورزشی مناسب کودک


هرسال والدین مبلغ زیادی را صرف کلاس های تابستانی بچه ها می کنند و زمان زیادی را به بردن و اوردن بچه ها از کلاس های تابستانی اختصاص می دهند . و سوالی که برای همه ما والدین پیش می آید این است :

فرزندم را در کدام کلاس ثبت نام کنم ؟؟؟

یکی از انواع کلاسهایی که ما برای فرزندانمان در نظر می گیریم کلاسهای ورزشی است بچه ها تابستان در خانه هستند و تحرکشان کمتر می شود .و به فکر یک کلاس ورزشی برای آنها هستیم.

و حال سوال این است :

از بین ورزشهای متفاوتی که وجود دارد کدامیک مناسب فرزند من است ؟؟؟

امروزه انچه که رایج است این است که والدین بچه ها را از سن پایین به کلاس های مختلف ورزشی می فرستند ولی آیا شروع ورزش برای کودکان سن خاصی دارد ؟؟؟

نظر کارشناسان و متخصصین بر این است که ورزش برای کودکان از سن ۸ سالگی باید شروع شود ورزش علارغم اینکه موجب رشد جسمی کودک می شود و اعتماد به نفس او را بالا می برد ولی اگر همراه با رقابت باشد که معمولا هم در کلاسهای ورزشی بین بچه ها رقابت و مسابقه وجود دارد اگر کودک برنده نشود و ببازد ممکن است اعتماد به نفس او به شدت پایین بیاید و از نظر روحی ضربه ببیند چون بچه ها زیر سن ۸ سال هنوز از لحاظ روحی آمادگی پذیرش شکست را ندارند و وقتی در کلاسهای ورزشی در سنین پایین با این مساله مواجه شوند هم اعتماد به نفس آنها پایین می آید و هم ممکن است احساس بدی نسبت به ورزش در آنها شکل بگیرد که تا بزرگسالی هم ادامه داشته باشد .

البته برای این قاعده یک استثنا وجود دارد و آن ورزش شنا است .

شنا از سن پایین برای کودک خوب است به شرطی که هدف آموزش تکنیکی شنا از سنین پایین نباشد مثلا والدین برای فرزند ۳ ساله خود کلاس خصوصی شنا می گیرند و کلی هزینه می دهند تا بهترین مربی در عرض یک ماه کرال سینه وپشت را به کودک آموزش دهد .

این آموزش فشرده فرصت آشنایی با آب را از کودک گرفته و به او فشار و تنشی مضاعف برای یادگیری وارد می کند . پس منظور از اینکه شنا برای کودک مفید است چیست ؟

کودک را از سن پایین به استخر ببرید اما اجازه دهید او در آب بازی کند ، دست وپا بزند و حسابی در آب به آرامش برسد و بعد کم کم به او شنا کردن را بیاموزید .

کارشناسان بر اساس سن کودک انواع ورزش را مشخص کرده اند :

ورزش های مناسب سن ۲ تا ۵ سال:

۱-دویدن

۲-پرتاب کردن توپ

۳-پریدن

۴-دوچرخه سواری و رسیدن به یک محل مشخص

۵-شنا کردن

همانطور که در این تقسیم بندی متوجه می شوید ورزشهای کودک تا سن ۵ سالگی بیشتر حرکاتی است که کودکان در حین بازی انجام می دهند شما والدین برای بچه های این سن به جای کلاس های ورزش می توانید دو تا سه  روز در هفته بازی با دوستان در پارک را انتخاب کنید .

که هم به کودک شما خوش بگذرد و هم به شما

ورزشهای مناسب کودکان ۶ تا ۹ سال :

بچه ها سرعت رشد متفاوتی دارند هر کدام از آنها ممکن است از نظر بدنی توانایی های متفاوتی داشته باشند مثلا یک کودک ممکن است انرژی زیادی داشته باشد و یا برعکس توان و انرژی پایین تری داشته باشد . پس نمی توان گفت که مثلا فلان رشته ورزشی بهترین ورزش برای این سن است . انتخاب ما باید با توجه به توانایی وعلاقه کودک باشد .

۱-بازی با توپ

۲-دویدن

۳-فوتبال

۴-ژیمناستیک

۵-تنیس

این ۵ دسته برای سن ۶ تا ۹ سال توصیه می شود .

انتخاب یکی از این رشته ها را به عهده کودک بگذارید تا بر حسب علاقه یکی از انواع ورزشها را انتخاب کند مثلا اگر فرزند ما بازیهای گروهی را ترجیح می دهد می تواند فوتبال ،والیبال و… را انتخاب کند و اگر بازی های انفرادی را می پسندد می تواند دو ، زیمناستیک یا تنیس را برگزیند .

ورزش مناسب سن ۱۰ تا ۱۲ سال :

در این رده سنی کودک قادر خواهد بود رشته ورزشی مورد علاقه اش را انتخاب کند و آنرا ادامه دهد . با توجه به علاقه کودک و توان بدنی اش او را کمک کنید تا به یک رشته ورزشی ادامه دهد و بتواند در آن رشته موفق شود .

مطالب مشابه :


نظرات :


 نام:
 * نظر: